Jak to všechno začalo
Letos tomu bylo 6 let, co jsme se s mojí ženou Terezou přestěhovali z Anglie zpátky do Čech. Myšlenka, že bych se chtěl živit tvorbou webových stránek se zrodila už tehdy v roce 2016, když jsme ještě v Anglii byli a pomalu se chystali na návrat domů.
Už si nepamatuji přesný postup, jak jsme na hledání jména šli, ale nakonec z nějakého důvodu vyhrála tato varianta:
- Webové stránky
- Design
- Internetový marketing
Když si to spojíte dohromady, máte WeDesIn. Bylo to nápadité? Moc ne. Bylo to zajímavé? Také moc ne. Ale úplně nejhorší bylo, že se to špatně vysvětlovalo klientům. Všichni anglicky hovořící klienti tam vcelku oprávněně přidávali písmeno G a říkali nám WeDesiGn. Což by ve výsledku asi bylo i lepší. A tak ve mě postupně dozrávala myšlenka, že potřebujeme nový branding. Jenom se do toho pustit.
Rady profesionálky nám pomohly najít směr
První otázka samozřejmě byla, jak branding vybrat? Kde začít? Určitě jsem nechtěl opakovat chyby, kterých jsme se dopustili minule. Začali jsme tedy tím, že jsme našli zkušenou brandingářku Alenu. Měli jsme s ní několik schůzek, během kterých si ujasnila procesy naší agentury, naše silné a slabé stránky, postavení na trhu, vnímání ze strany klientů, cíle a směr do budoucna a spoustu dalších vlastností. Po několika týdnech jsme se opět setkali a začal se nám rýsovat náš vlastní profil. Naše vize, mise, styl značky, brand positioning, styl komunikace s veřejností a klienty a nakonec také jméno brandu. To pro nás bylo to nejdůležitější a ukázalo se také být tím nejnáročnějším.
Hledání brandového jména
Jak jsem se dozvěděl už při svém prvním hledání vhodného názvu, tak existuje několik variant, jak jméno vytvořit. Může to být například jméno založené na jméně majitele (což jsem okamžitě zavrhnul), složenina (kterou jsme ale použili dříve a moc se neosvědčila), něco úplně nesmyslného a nebo něco se skrytým výrazem. Ta poslední varianta nás lákala nejvíce. I po těch letech jsem trochu nasáknutý tou Anglií, takže jsem chtěl ideálně anglický název, který by se tam dal použít. Co kdybychom se těm někdy stěhovali a nebo zakládali pobočku. A tak jsme hledali… Oproti době před 6 lety je dnes již možné mít mnohem zajímavější koncovku domény, například .works, .online, .digital atd. Já jsem chtěl .lab, jenže se bohužel ukázalo, že tato koncovka byla nakonec z variant nových koncovek domén odebrána. Tehdy mě to trochu mrzelo.
V první fázi padaly varianty jako:
- algorithm s koncovkou .works
- camelcase s koncovkami .works, .agency
- friendlybits, itsybits
- variantky s koncovkami .codes
- vtipná britská varianta veryharry s koncovkou .cz
- codingsky a codingfriends s koncovkami .cs, .co.uk
To bylo první kolo. Žádná z těchto variant nás ale úplně nezaujala a tak přišlo druhé kolo, které už bylo blíže tomu, co jsme hledali. Padaly návrhy jako:
- vision.agency
- vigo, vivid
- aditum, acta
- codemode (?!)
- diginest (?!)
U těch posledních dvou spojení jsme cítili, že už jsme docela blízko. Je to ten směr, kterým se chceme v názvu ubírat. Hodně nás zaujal ten Diginest. A shodou okolností jsem dostal nápad poslat naše finální návrhy našemu grafikovi Martinovi Svobodovi, se kterým jsme dlouho spolupracovali. Kromě těch návrhů jsem mu také poslal část výstupu z brandingové analýzy, kde bylo mimo jiné uvedeno, že děláme práci příliš levně. A během pár minut mi z legrace odepsal, že jsme skoro jako Robin Hood, takže Digihood. A tak se zrodil název Digihood.
Jaký je tedy Digihood?
Jenže tu byl ještě jeden nezanedbatelný problém – pokud by Digihood měl vycházet ze jména sherwoodského zločince, bylo by na nás moc ostré a agresivní spojení. My jsme prý softoví. Takový hodný medvídek. Hodí se pro nás mírumilovné duhové barvy. A ne Robin Hood. Ale cesta z toho ven nás napadla velmi rychle. My chceme lidem pomáhat, chceme, abychom měli dobré vztahy a lidi do naší kanceláře rádi přišli. Aby nás v té čtvrti měli rádi. Už možná tušíte, že mířím ke slovu „neighbourhood“, anglicky čtvrť. A my chceme být váš parťák v té digitální čtvrti, tak proto jsme Digihood.
První design – ouha, úplně špatně
Skvělé, jméno máme a představu o tom, jak má vypadat designově náš nový web také. Žádný problém, že? Tak se náš grafik Martin pod naším vedením pustil do práce. Šlo to vlastně docela dobře, design byl připravený za měsíc a půl. Snažili jsme se, aby to bylo hotové co nejdříve. Chtěl jsem mít web hotový do konce března, pak dubna.
Domácí stránka schválená, podstránky služeb, projekty apod. také. Super, ještě to pošleme naší brandařce Aleně, co si o tom myslí a pak jdeme na vyhotovení. Jenom formalitka… Bohužel design s ní nebylo možné v průběhu vyhotovení konzultovat, protože byla na mateřské dovolené a v té době měla úplně malé mimčo. Udělala si ale čas na finální kontrolu – a design úplně strhala. Není z něho cítit ten branding, nemá správné barvy, zvolená postavička je nevhodná – prý nejsme Alza (tu zelenou potvoru bych někdy umlátil kladivem, ale stejně si od něj notebook koupím), nikdo si naší postavičku pamatovat nebude. A co teď?
Ve zkratce – asi 90% hotového designu letělo do koše a začalo se znovu. Trochu ve stylu, který mi byl proti srsti. Ale člověk se nesmí bát pustit se do neznámého. A výsledek? Jsem s ním téměř úplně spokojený. Design není dokonalý a měli jsme (a stále máme) v plánu zajímavé prvky, které ještě budeme muset dodělat. Víte ale, jak je to s tou kovářovic kobylou. Naštěstí jsme v květnu a červnu měli takové okénko, kdy nebylo tolik práce a tak jsme se pustili do tvorby designu. No a výsledek vidíte a můžete posoudit sami. Neustále na webu pracujeme, ladíme ho a zdokonalujeme. Brzy už bude perfektní.
Poučení z brandingu pro vás
Pokud jsme si z naší cesty změnou brandingu něco vzali, pak je to toto – nepřetvařujte se a snažte se, aby branding opravdu vycházel z vás. Když to nedodržíte, tak se vám to někde vymstí. Na nic si nehrajte. Lidi to stejně poznají a opět se vám to vymstí. A nebojte se jít do něčeho nového – tím se posouváte dopředu.
Digihoodí vize a cíl
Naše vize se s novým brandingem příliš nezměnila. Pořád se chceme tvorbou webových stránek bavit. Chceme, aby to bavilo nás a aby s námi klienti byli spokojení. To se nemění a doufám, že s případným růstem agentury to zvládneme udržet. Jinak úplně nevidím náš smysl. Já osobně chci, aby mě práce bavila, jinak si najdu jinou.
Naše cíle jsou některé jasné, některé zatím ještě rozhodnuté nejsou. Mezi ty jasné patří například buď nastěhování do větší kanceláře a nebo rozšíření té stávající. V naší stávající kanceláři si totiž docela šlapeme po hlavě a už je nejvyšší čas s tím něco udělat. Dalším cílem je určitě zvýšení počtu zaměstnanců (trochu už nestíháme) a také se více zaměřit na naše SEO služby. V rámci optimalizace pro vyhledávače jsme schopní nabídnout několik služeb, například copywriting a analýzy návštěvnosti. Je to obor, který je u nás trochu přehlížený a věříme, že má velký potenciál. A pak máme také velké cíle, jako například zahraniční pobočku či prodej komerčních pluginů pro WordPress. Ale o tom zase někdy později.
Tolik k našemu novému brandingu, snad jsem vás moc nenudil. Toto byl takový úvodní článek, kterým jsme na našem blogu začali novou éru.