Napište nám Sledujte nás

Tlačítková novela a 6 věcí, které o ní potřebujete vědět

Blanka Neoralová

13. 1. 2023

Webové stránky

0

z 0 komentářů

5

Tento článek vám zabere jen 5 minuty vašeho času.

Co to je tlačítková novela

6. 1. 2023 vešla v platnost tzv. Tlačítková novela, která přináší nové povinnosti pro e-shopy, ale i spotřebitele. Chrání nakupující před podvodnými referencemi i nevýhodnými slevami, upravuje reklamační řád. Připravili jsme pro Vás stručný přehled všech důležitých změn.

Proč tlačítková novela?

Povinně se mění název onoho posledního, „horkého“ tlačítka, kterým zákazník potvrzoval svoji objednávku na název Objednávka zavazující k platbě. Název nemusí být totožný, ale musí z něj být zřejmé, že kliknutím na tlačítko se zákazník zavazuje k platbě.

Poslední zavazující tlačítko

Nákupem na e-shopu vzniká mezi prodávajícím a kupujícím smlouva. Prodávající má povinnost odevzdat zboží. Kupující má povinnost věc převzít a zaplatit prodávajícímu kupní cenu. Kliknutím na tlačítko vzniká kupujícímu povinnost, která musí být naprosto zřejmá a kupující si je vědom této povinnosti. Pokud takové tlačítko e-shopu mít nebude, je uzavřená smlouva neplatná.

Objednávka proběhla, co dále?

ecommerce 3563183 1920

E-shop musí objednávku potvrdit, jinak nebude smlouva platná. Poslat zákazníkovi obchodní podmínky v needitovatelném souboru (např. PDF). Novinkou je, že návody a záruční listy se mohou zaslat pouze elektronicky, ale také jen jako PDF. Na začátku objednávkového procesu je povinnost zákazníka informovat o případném omezení a možnostech platby. Zákazník musí být informován, jak e-shop řeší reklamace a vratky, jakou poskytuje záruku a případný servis a zároveň, kdy zboží doručí.
Zboží musí být doručeno v termínu, který je v nákupním procesu uveden, nejpozději do 30 dnů. Jinak není objednávka platná. Zakazuje se také přihazovat zákazníkovi do košíku věci, o které nestojí. Jde například o pojištění zásilky nebo jiné komplementy. Žádná políčka nesmí být zaškrtnutá předem. Ať se jedná o pojištění zásilky, souhlas s podmínkami nebo souhlas se zasíláním marketingových materiálů. Musí být uvádět kontakt – telefon a e mail.

Odstoupení od smlouvy

Pokud si zákazník objednává zboží přes internet, lhůta 14 dnů na odstoupení od smlouvy zůstává zachována.

Reklamace

V případě, že spotřebitel bude reklamovat zboží, musí prodávající vydat spotřebiteli reklamační protokol, ve kterém uvede:

  • Kdy byla reklamace uplatněna
  • Co je obsahem reklamace
  • Jaký způsob vyřízení si spotřebitel vybral
  • Na které adrese budete spotřebitele informovat o vyřízení reklamace

Na vyřízení reklamace je 30 dnů ode dne uplatnění reklamace. V rámci těchto 30 dnů však musí být reklamace nejen vyřízená, ale také spotřebitel musí být informován o způsobu vyřízení.
Pokud reklamace není vyřízená v této lhůtě, má zákazník právo od smlouvy odstoupit.

Nechci slevu zadarmo

I „výhodným nákupům“ a falešným slevám odzvonilo. Slovíčko „sleva“ působí jako magnet pro většinu zákazníků. Zlevňování zboží bylo často zneužívané a slevy byly jen zdánlivé. Proto se nyní musí při uplatňování slev uvádět informaci o nejnižší ceně výrobku v posledních 30 dnech před slevou. Toto pravidlo platí jak pro e-shopy, tak pro kamenné obchody.

Postupné zvyšování slev

Pokud ve vymezeném čase e-shop kontinuálně snižuje cenu bez přerušení, uplatní se pravidlo, podle kterého uvede nejnižší cenu, za kterou se výrobek prodával v posledních 30 dnech před první slevou.  Snižování ceny (tedy zvyšování slevy) musí být kontinuální. 
Pravidlo neplatí např. pro tzv. věrnostní programy, dva výrobky za cenu jednoho, 20% sleva při nákupu dvou výrobků apod.

Recenze zboží jako falešné lákadlo

Zkušenosti zákazníků s daným výrobkem slouží jako dobré vodítko pro nákup. Ne všechny byly ale autentické nebo pravdivé. S tlačítkovou novelou přichází větší důvěryhodnost těchto recenzí.
Na e-shopech musí být uvedeno, jak recenze kontrolují, zda recenze pocházejí od ověřených zákazníků, kteří si produkt skutečně zakoupili. Pokud ověření není možné, musí být tato recenze označena jako „neověřená“.
Zároveň bude také muset být na webu nebo například v obchodních podmínkách napsáno, jak se recenze ověřují. Porušení se hodnotí jako nekalá obchodní praktika a může být pokutováno až do výše 5 000 000 Kč.

Pomůžeme Vám!

Tlačítkovou novelu je důležité brát vážně. Její nedodržení představuje pro provozovatele e-shopů velké ekonomické riziko v podobě neplatných smluv, reklamací, neuskutečnění objednávek.

Provozujete e-shop? Změn je hodně a nemáte na jejich přesné zavedení čas nebo kapacitu? Obraťte se na nás s implementací všech novinek. Úpravu provedeme rychle a zbavíme Vás starostí, jestli je všechno v pořádku, jak Tlačítková novela káže.

Obraťte se na Ing. Josefa Antoše, hello@digihood.cz


Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše hodnocení:

    Poptávka služeb