Internetové recenze popisují skutečné zážitky a zkušenosti uživatelů internetu a klientů či zákazníků daného podniku. Je to způsob, jakým lidé vzájemně sdílí zkušenosti s určitým místem. Recenze je možné přidávat na více serverech, například Facebook, TripAdvisor, Google apod. Největší váhu mají většinou recenze Google, protože se zobrazují ve výsledcích vyhledávání hned vedle firemního profilu a také na Google Maps. Recenze jsou také jedním z hlavních kritérií, podle kterých Google řadí podniky výše ve vyhledávání i v mapách.
Většina místních podnikatelů a obchodníků se na recenze dívá jen jako na hru s čísly nebo přinejmenším závod s konkurencí. Devadesát procent SEO specialistů v celosvětovém průzkumu z roku 2020 však uvedlo, že aspekty recenzí ovlivňují i tak důležitou věc, jako ranking na Googlu. Ranking je hodnota „popularity“, kterou přiděluje algoritmus pro hodnocení webových stránek a která má vliv na pořadí ve výsledcích vyhledávání. To je samozřejmě zásadní pro každého provozovatele webových stránek a existují i další způsoby, jak recenze efektivně využít pro SEO. Touto příležitostí je tvorba tématických klastrů, kterou majitel uznávaného SEO portálu moz.com označil jako jednu z nejchytřejších SEO taktik pro rok 2021.
Tématický klastr
Stručně řečeno, tematický klastr se skládá z:
- Hlavní téma, které chcete důkladně pokrýt shlukem stránek
- Pilířová stránka, která určuje téma klastru a funguje jako centrální navigace (Pillar page)
- Podtématické stránky věnované různým aspektům tématu klastru (Subtopic)
- Silná struktura interních odkazů, která nasměruje návštěvníka webu na relevantní stránky v klastru
- Struktura odkazů, která spojuje klastr dohromady
Na tomto konceptu není nic zvlášť složitého. Podobná struktura se vyskytuje v mnoha jiných konceptech a dokonce i v přírodě. Co by se vám ale mohlo zdát nové, je myšlenka využívat tematické klastry k seskupování recenzí podniků podle záměru zákazníka.
Kromě cíle publikovat dobře optimalizovaný obsah, aby bylo možné organicky hodnotit více vyhledávacích frází, je hlavním účelem tematických klastrů organizace. Shluk témat je navržen tak, aby návštěvníkovi webu usnadnil přístup k obsahu, který ho zajímá a také aby mu podsunul související informace, které mohou vzbudit jeho další zájem.
Seskupení témat do klastrů může vyřešit problém, kdy je web příliš plný informací a u návštěvníka webu tak vzniká dilema příliš mnoha možností. A nyní se zamyslete – kde jinde se setkáme s tímto scénářem zahlcení obsahem? Přesně tak: Recenze na Googlu!
Jak podle recenzí vytvořit tématický klastr
Recenze jsou skvělým zdrojem podkladů pro vytvoření obsahové strategie webu. Přesný postup se bude lišit v závislosti na předmětu vašeho podnikání. V případě lokálního podnikání budete schopni tento proces spravovat ručně. Podniky s více pobočkami možná zjistí, že je nutná určitá automatizace, aby bylo možné recenze škálovat v rámci celé společnosti. U všech místních značek však bude základní proces vypadat takto:
- Určete své téma.
- Identifikujte podtémata na základě objeveného záměru zákazníka.
- Shromážděte obsah, který podporuje jednotlivé podtémata a vytvořte podtématové stránky s originálním textem z recenzí firmy + zákazníků.
- Vytvořte pilířovou stránku jako úvod do tématu a zdroj navigace na podtématické stránky.
- Všechny podtématové stránky propojte s pilířovou stránkou pomocí správně nastavených odkazů
Pomocí recenzí určete téma svého tematického klastru
Své téma můžete později rozšířit či vylepšit, ale naštěstí bylo vaše téma pro vás popsáno již existující poptávkou. Zákazníci mají mnoho různých potřeb, ale jejich celkovým sjednocujícím záměrem při čtení recenzí je zjistit: Co říkají recenzenti o vašem podnikání?
Obsah vaší pilířové stránky bude celý postavený na hlavním tématu vašeho podnikání. Zatímco nedávný průzkum zjistil, že spotřebitelská veřejnost se potýká s problémem kontroly spamu a pociťuje menší důvěru v online recenze než v předchozích letech, většina se stále obrací na recenze s velkou důvěrou. Uživatelem generovaný obsah recenzí by měl být těmi, kdo tvoří obsah považován za velmi důležitou a převážně i důvěryhodnou dobrovolnickou prodejní sílu, která pracuje jménem jakékoli místní značky.
Identifikujte z recenzí svá podtémata
Tady začíná složitější práce, protože budete hledat odpověď na otázku: Co říkají recenzenti o určitém aspektu vašeho podnikání a na co se v souvislosti s ním ptají?
K získání podtémat můžete využít i jiné platformy, než Google jako například Facebook nebo TripAdvisor. Nejspíš vám to zabere pár hodin práce, ale všechny informace, které získáte jsou zdarma. Vytvořte seznam nebo tabulku obsahující všechny možnosti filtrování, které jste našli na různých platformách, témata, atributy a všechna významná témata, která jsou patrná ve vašich recenzích a otázkách k vašemu oboru podnikání. Nezapomeňte ani na recenze konkurence. Jediné co tomu musíte věnovat je čas a to se vám vzhledem k důležitosti získaných informací určitě vyplatí.
Nakonec prověřte své nálezy několika způsoby. Využijte jakékoli bezplatné nebo placené nástroje pro výzkum klíčových slov (například Marketing Miner), které vám nejen ukážou, která z vašich témat míst mají dostatečnou hledanost, ale také vám umožní analyzovat vyhledávací fráze formulované jako otázky. Pokud například vaše místa na Googlu naznačovala, že ve vašich recenzích byla dominantní služba v určitém stylu, funkce návrhů klíčových slov vám může ukázat otázky, na které se veřejnost ohledně tohoto tématu ptá.
Vytvořte pilířovou stránku, podtématové stránky a propojte je
Každá takto vytvořená stránka by měla obsahovat unikátní nadpis, navigační podnabídku, která slouží jako rozcestník mezi ostatními stránkami v klastru a samozřejmě unikátní text obsahující daná klíčová slova a z nich vedoucí odkazy také na odpovídající stránky v rámci klastru.
Rozhodněte se, zda zveřejníte všechny relevantní recenze, které obdržíte, bez ohledu na jejich obsah, nebo zda budete uvádět pouze pozitivní recenze. Obecným doporučením by mohlo být použít i ty negativní, protože to podporuje důvěru, kterou chcete, aby zákazníci cítili při procházení vašeho webu.
Shrnutí přínosu recenzí
Podnikatelé a majitelé webových stránek by měli zahrnovat na své weby stránku s recenzemi či posudky obohacenou o vlastní obsah pro konkrétní potřeby klientů. Tyto skvělé postupy zůstávají velmi často opomíjeny, a to i v roce 2021. Tato nová myšlenka tématických klastrů recenzí posouvá vaše znovuvyužití obsahu recenze na zcela novou úroveň propracovanosti a jde dále cestou setkávání lidského záměru s vysoce přizpůsobeným obsahem. Nenechte svůj obsah s recenzemi žít jen na cizí platformě někoho jiného. Přineste maximální kreativitu při opětovném použití na co nejvíce způsobů a míst.