Napište nám Sledujte nás

Autorské právo na webových stránkách

Josef Antoš

20. 3. 2019

Webové stránky

0

z 4 komentářů

5

Tento článek vám zabere jen 5 minuty vašeho času.

Tento článek bude prvním dílkem z minisérie článků, které budeme na našem blogu publikovat. Jedná se o zkušenosti, které jsme načerpali na letošním WordCampu 2019.

Nejprve se musíme podívat na to, co to je autorské dílo. Může to být cokoliv, co bylo vytvořené člověkem, tedy například tento článek, logo, grafika, fotografie atd.. Autorské dílo to je v situaci, kdy to nějak umělecky zpracujete. Například i mapy jsou autorským dílem, ovšem kromě Google map, tedy map které zobrazují skutečnosti. Ze sociálních sítí platí, že na příklad tweety nejsou autorským dílem, pokud to nejsou nějaký básničky atd. Naopak veškeré fotografie jsou autorským dílem vyjma například lékařských skenů. Jak vidíte, všude jsou výjimky.

Hranice je velmi tenká, vždy záleží na tom, zda je dílo kreativní!

Případ opice a její selfie – vlastnické právo v praxi

Zajímavý příklad z oblasti autorského práva začal v roce 2011, kdy se fotografovi Davidu Slaterovi podařil husarský kousek. Na stativu nechal svůj foťák a opice s foťákem začaly fotit. Když fotografie publikoval, všechna světová média je převzala a tím podle jeho názoru porušila jeho autorská práva. Jenže pozor, technicky ty fotografie nedělal Slater, ale opice. A práva na fotografie mají tedy ty opice. Zajímavé, že?

V praxi to pro vás znamená, že je třeba rozlišovat, kdo je skutečným autorem a kdo má na dané dílo práva. Zde se dostáváme k problematice fotobank. Pozor si dejte například na pixabay.com či jiné podobné portály, které nabízí fotografie k použití zdarma. I když to pixabay deklaruje ve svých podmínkách, právo k fotografiím mají stále autoři a nic jim nebrání v tom, aby po vás požadovali náhradu za použití jejich díla. Nic na tom nezmění fakt, že sdílením na portálu Pixabay museli potvrdit svůj souhlas se fotek.

Vlastní zásah do cizích práv

Jak je to se zásahem do cizího díla, které má autorská práva? představte si, že vlastníte webové stránky a na něm máte logo od externího dodavatele.

Co na něm můžete změnit? Můžeme na něm udělat malé úpravy, například změnit barvu. Nesmíme ale porušit práva logo manuálu.

Před úpravou musíte mít jasné, zda máte právo na zdrojový soubor? Vždy záleží na konkrétní dohodě s autorem. Nejlepší je řešit tyto problémy s pomocí tzv. licenční smlouvy. Ta jasně definuje práva a povinnosti všech zúčastněných stran.

Pozor si dejte na použití práv pro dílo pro jiný subjekt. Například pokud jste nejprve fungovali jako fyzická osoba a přejdete na s.r.o., musíte získat souhlas od autora pro použití na nový subjekt.

Tvorba loga zaměstnanci

Taktéž platí, že pokud váš zaměstnanec vytvoří logo v rámci pracovní činnosti a je to v pracovní smlouvě, pak práva přechází na firmu.

Pokud ale podobnou činnost nemá v pracovní smlouvě, je potřeba to vyřešit licenční smlouvou.

Autorství na Facebooku a jiných sítích

Jak už jsme vysvětlili výše, články (tedy i ten náš) jsou autorským dílem. Když ho někdo jiný nasdílí na sociální síť, tak k tomu není třeba souhlas autora, protože platí, že se tím nerozšíří jeho publikum. Veškeré články jsou totiž volně dostupné a principiálně se na problematiku nahlíží tak, že se k nim uživatelé mohou kdokoliv dostat. Proto není potřeba licence.

Ovšem pozor, je tady menší výjimka. Řekněme, že v našem článku je video, na které nemáme licenci. Kdo odpovídá za porušení práv, autor článku a nebo ten, kdo jej sdílí?

Zde platí následující: pokud článek sdílíme pro podnikatelské účely, tak odpovídáme za všechno sdílené, i za porušení práv. Pokud tedy nesdílíme pro osobní potřebu, ale pro firemní účely, pak pozor, odpovídáte za to, co sdílíte.

Na co si ještě dát pozor:

  1. Podle GDPR musíme mít souhlas všech se sdílením jejich fotek na sociální sítě. V praxi to není možné, proto na velkých akcích je dobré mít alespoň upozornění na to, že se fotografie budou sdílet.
  2. Pozor při sdílení odkazů na sociální sítě pro jiné akci či firmy, jedná se o skrytou reklamu a je nutné to do toho článku napsat.
  3. Pozor na klamavou reklamu – pokud slíbíme zvýšení návštěvnosti webových stránek o 200%, musíme to splnit, jinak jde skutečně o klamání spotřebitele.

Trvání autorského práva

Na závěr dodejme, že autorská práva zanikají až 70 let po úmrtí autora. Nárok na ta práva přebírají dědicové, kteří na dílo mají stejný nárok jako jeho předchozí autor.

Dbejte na dodržování autorských práv na webových stránkách a vyhnete se mnoha problémům. Všude pište jméno autora a odkazujte na zdrojový článek. Pak by neměl nastat problém.

Monkey Selfie david slater
Jedna z fotografií, které David zachytil na svou kameru. Tuto fotografii skutečně vyfotila opice. Autor – DAVID SLATER

Komentáře

  1. Pavel napsal:

    Dobrý den, vytvořil jsem pro skupinu lidí webové stránky, koupil doménu a ostatní a platil za prodloužení, to vše na moje jméno. Se skupinou jsem se rozešel a chtěl webové stránky zrušit, ale lidé z té skupiny mi začali říkat, že na to nemám právo. I když jsou moje. Co s tím?

    • Josef Antoš napsal:

      Dobrý den, Pavle,

      pokud je to na vaše jméno, pak jste majitelem té domény a autorem webu a máte na to plné právo. Alespoň tak to vypadá z toho popisu. Záleží na tom, co přesně myslíte tou „skupinou lidí“? Pokud ale nemáte žádnou smlouvu, zakládací listinu apod. a jste opravdu nějaká skupina nadšenců, pak jste plným majitelem vy a můžete si s webem a doménou libovolně nakládat. Berte to, prosím, jako neověřený názor laika, který není právník.

      Přeji hodně štěstí.

      Ing. Josef Antoš

  2. Táňa napsal:

    Dobrý deň,

    riešime momentálne obdobný problém ako pán Pavel.
    Firma nám na základe zmluvy o dielo vyhotovila webovú stránku, vrátane jej dizajnu a rôznych funkcionalít, ako redakčný systém a pod. Súčasne nám firma udelila výhradnú časovo a územne neobmedzenú licenciu na použitie webovej stránky. Bohužiaľ sme v zmluve celkom nedotiahli, resp. neuviedli explicitne spôsob odovzdania diela (zdrojový kód a pod.). Firma nám zabezpečovala 12 mesiacov aj doménu a webhosting (kde sme overili a akceptovali funkčnosť a dizajn stránky a zaplatili cenu diela), takisto sme nedotiahli vlastníctvo domény. Firma po 12 mesiacoch ako výlučný vlastník domény, túto doménu vypla a nám tak zneprístupnila webovú stránku, ku ktorej ale máme licenciu na použitie a teda nie je možné z našej strany webovú stránku užívať v rozsahu udelenej licencie.
    Aká je možná forma ochrany voči takémuto konaniu firmy?

    • Josef Antoš napsal:

      Dobrý den, Táňo,

      děkuji Vám za dotaz. Bohužel nejsem právník a nemohu tedy odpověď v právní rovině.

      Za mě bych prošel veškerou komunikaci, kterou jste s dotyčnou firmou měla. Pokud někde v emailu najdete, že předpokládáte převod domény či získání přístupu k doméně a v odpovědi vám to dotyčná firma nevyvrací, pak byste měla důkaz pro to, že doménu máte vlastnit. Naprosto klíčové také je kdo je registrátorem domény, což ale bohužel byla daná firma. V tuto chvíli tedy vidím dvě možnosti – pokud k tomu máte podklady, můžete samozřejmě přístup k doméně vymáhat soudně. Předpokládám ale, že je to pro vás příliš náročné a nestojí to za ty trable – což mimochodem je něco, s čím počítá i ta realizační firma.

      Je doména ještě stále ve vlastniství dané firmy? Doménu lzde po vypršení měsíční ochrané lhůty znovu zakoupit, pokud už nikdo není jejím vlastníkem.

      Ještě doplním. že z hlediska smlouvy jste majitelem zdrojového kódu a předpokládám, že ho máte k dispozici včetně původní databáze. V takovém případě se vám tedy jistě podařilo web spustit na přechodnout dobu na jiné doméně. Pokud jste to neudělali, určitě doporučuji to udělat, protože případné právní tahanice budou trvat.

      Jestli chcete poradit více, napište nám na email hello@digihood.cz a prověřím vaše možnosti.

      Děkuji za dotaz.

      S pozdravem,
      Ing. Josef Antoš

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše hodnocení:

    Poptávka služeb