Napište nám Sledujte nás

Moje účast na konferenci Leadership 2024

Josef Antoš

17. 5. 2024

My z Digihoodu

0

z 0 komentářů

5

Tento článek vám zabere jen 5 minuty vašeho času.

Letos jsem poprvé vyrazil na Konferenci Leadership 2024, což je setkáním lídrů z různých oborů. Cílem té konference je předat užitečné know-how pro stávající i budoucí leadery. Účastníci mohou očekávat intenzivní program s tématy pokrývajícími nejnovější trendy ve vedení týmů, osobní rozvoj a přizpůsobení se měnícímu se pracovnímu prostředí v dnešní dynamické době.

Sám jsem byl zvědavý, co všechno mi konference přinese. Níže přináším report z jednotlivých přednášek a nakonec mé pocity na závěr.

Jak se připravit na neustále se měnící budoucnost

První byla přednáška pana Petra Ludwiga, autora knížky Konec prokrastinace. Byla o tom, že během své cesty podnikáním nesmíme ustrnout. Petr uvedl zajímavý příklad: Sam Altman řekl, že dnes je třeba přemýšlet nad svým businessem tak, aby vám byznys nesebralo AI. Schopnost učit novým věcem je stále důležitější schopnost. Je třeba umět se adaptovat. Explicitně zmiňoval technologie, které rostou exponencionálně. Je tedy těžké předpovídat, co bude za pár let a jak se s tím vyrovnat.

Jeho doporučení obecně znělo „nebát se selhávat“. A pokud selžete tak „Fail fast“, tedy „selhávej rychle“. Motivace přednášky: silní lídři tvoří dobré časy, dobré časy tvoří slabé leadery, slabí leadeři špatné časy a nakonec špatné časy tvoří dobré leadery a tak neustále dokola. Bohužel v tuto chvíli jsme s situaci dobrý časů a slabých leaderů.

Sebepoznání jako klíč

Druhá přednáška byla od Michaely Chaloupkové, členky představenstva ČEZU. Přednáška byla koncipovaná vyloženě o tom, jak se pořádně poznat, najít své silné a slabé stránky a ty využít pro svůj úspěch. Nejprve se zabývala tím, proč vlastně mám chápat lépe sám sebe? Pro svůj úspěch a úspěch ostatních. Dále co charakterizuje leadera – hodnoty, talent a silné stránky. Musíte ale také znát slabé stránky, znát sami sebe.

  1. Hodnoty
  2. Talent
    • Hooganův test
    • Myers-Briggs
    • Gallops Clifftons
  3. Silné stránky
    • najít si své silné a slabé stránky
    • uvědomit si vé sebelimitující přesvědčení

Na závěr přednášky byla ukázka úspěšných vs. neúšpěsných lidí. Tady je výčet těch nejzajímavějších – úspěšní chválí, neúspěšní kritizují, úspěšní oceňují ostatní, neúspěšní závidí, úspěšní čtou, neúspěšní koukají na televizi.

Generace generalistů

Třetí přednášku měla Laureen Höllge, pro mě neznámá paní, která založila několik startupů. Věnovala se tématu „generalista“. Generalista je člověk, který se dlouhodobě věnují více tématům, přeskakují témata a mají šířku záběru. Obecně téma na tom, zda se zaměřit na konkrétní činnost a té věnovat velké úsilí. Například Gladwelovo pravidlo 10 000 hodin – když se nějaké činnosti budeme věnovat dostatečně dlouho, tak se jí naučíme tak ovládat, že v tom budeme lepší než ostatní. Otázka ale je, zda to platí i do budoucna?

Předpoklady, které dnes obecně fungují u mýtu specializace:

  1. Tvá specializace, kterou nyní buduješ, bude užitečná i v budoucnu. Existuje odhad, že v roce 2035 bude 80% prací, které dnes ještě nebyly ani vynalezeny.
  2. Když něco budeš dělat dlouhodobě, budeš v tom lepší než ostatní, ale platí to jen v „kind learning environment“. Příkladem jsou šachy, matika. Příkladem „wicked learning environment“ je třeba startup – to se jednoduše nenaučíte.
  3. Výzvy které řešíme pomohou vyřešit problémy ve více oborech. Rychlost změn je tak velká, že do budoucna nebude možné ani sledovat trendy.

Obecně šlo o zajímavou přednášku v tom, že zaměření nemusí být to nejlepší řešení. Trochu kontroverzní to je pro mě i s ohledem na budoucí vzdělání našich dětí. Poslední zajímavostí je, že laureláti Nobelovy ceny mají 22krát větší šanci se jimi stát pokud mají vedlejší náročný koníček.

Superschopnosti generalistů – mnohem lépe propojují různé světy, lépe předvídají a dobře se učí. Dnešní doba je tedy jim nakloněná.

Jak na úspěšnou AI transformaci?

Přednáška pana Zdeňka Valuta z agentruy Ydeal na téma jak se s AI transformací vyrovnat. Na tuto přednášku jsem přesně čekal. Hned na začátku rovnou k tématu:

  1. Problém číslo 1 – AI zdvojnásobí svůj výkon jednou za 3,4 měsíce.
  2. Problém číslo 2 – technologická parita – s pomocí mluvení naprogramuji bota, který se vyrovná velkým firmám.

Ze zkušeností přednášejícího není implementace těch kroků ve firmě až tak složitá, ale ne všichni jí využívali a nebo to používali špatně. Proč? Protože je to o lidech, ne o technologii. Lidé kteří to mají ve firmě implementovat se často bojí, že je AI nahradí. Jako leader je třeba toto změnit. Proces je třeba implementovat nahoře. Jak implementovat umělou inteligenci?

  1. začněte u sebe
  2. proces řízení změny – ve firmách to trvá dlouho
  3. efektivní distribuce AI nástrojů – nemá omezené možnosti
  4. bezpečnost

Jak jí tedy implementovat v praxi a pomoci si automatizaci? Je třeba jí přidat do svého pracovního procesu. Dokážeme vše snadno škálovat. K tomu je třeba jediná věc – API. Největší problém je s lidmi, ne technologiemi.

Jak získat odvahu a chuť dělat opravdu velké věci?

Další část konference byl rozhovor Simony Kijonkové, zakladatelky Zásilkovny a Petra Ludwiga. To konverzace probíhala hodně přátelském duchu. To, co z toho vyplynulo, byla složitá její životní cesta. V podstatě podle ní je cesta k úspěchu závislá na:

  1. mindset
    • syndrom oběti vs tvůrce
    • zkušenost z USA
  2. vytrvalost
    • několikrát zkrachovala
    • kolik procent je dobrý nápad vs kolik je píle
    • investor – po 3 letech ve ztrátě, nebyl zájem o investora
    • píle
  3. lidi a tým
    • jak vyvážit tvrdost a dobré vztahy, citát „Být s lidmi ne nad lidmi“
    • o čem je dobrý leadership? Naučit se jednat přímo s lidmi na všech úrovních. Na lidi platí férovost. Zároveň ale tvrdost, umět lidi „stříhnout“.
    • toxicita v nejbližším okolí – v rodině, nejbližších přátelích

Po této přednášce následovala krátká pauza a hned po ní přišla další přednáška o generaci Z.

Jak najít společnou řeč s generací Z nejen na pracovišti?

Přednášející je Johana Bázlerová, zakladetelka profiu @jsemvobraze. Specialistka na generaci Z. Generace Z je první generace, která vyrostla na mobilních telefonech. Zároveň má znalosti z několika sociálních sítí – TikTok, SnapChat apod. Mnohem lépe se tato generace vzdělává online.

Zároveň je generace Z náchylnější k přetížení, vyhoření, úzkostem a depresí. V pracovním prostředí generace Z je více pohodlná, zajímá ji odpovědnost k životnímu prostředí, flexibilita, balanc práce a osobního života a další aspekty.

Generace Z čerpá info ze sociálních sítí mnohem více než z tradičních médií. Jedním příkladem je například TikTok, což ale vede mnohem více k možnostem manipulacím. Lidé dnes více chodí na sociální sítě pro informace, protože jsou zde informace na dosah jednoho kliku.

Obecně byla přednáška překvapivě zajímavá, budu muset se o této generaci něco více zjistit a připravit se na jejich mindset.

Jak uplatnit právní punk v podnikání a obstát i s menším rozpočtem?

Další přednášku má Petra Dolejšová o tématu práva. Nebyl jsem úplně nadšený, že je na konferenci přednáška od právničky, i když velmi sympatické. Přednáška paní dolejšové mě ale nejen bavila, ale hlavně přinesla i několik velmi zajímavých podnětů, které se do budoucna mohou hodit.

Obecně nám radila vložit peníze do marketingu, produktu apod. a šetřila by na právních službách. Alespoň na začátku. Jak sama říkala, před právníky to nemohla říct, ale na přednášce nám to řekne. A teď jak právní pomoc nahradit s pomocí AI či jinak? Například se dají použít vzorové dokumenty. Mohou být chybové, ale to mohou být i právníci. Omezte práci právníků na začátku na nezbytné minimum.

A pak paní Dolejšová uvedla pár zajímavých příkladů jak marketing může být silnější než právníci, viz například ukázka z reklamy Blackberry vs Apple:

Zdroj: youtube.com

Poučení z toho plyne – marketingově to vyřešit bylo efektivnější než právnicky. Využít PR a marketing je dnes silnější než marketing. Punk is not dead – někdy se může vyplatit překročit hranice zákona, protože to přinese větší zisk.

Na konci přednášky jsme dostali důrazné upozornění na generativní AI a sdílení dat do AI. Z veškerých dat se AI učí a cokoliv jí poskytnete, to bude vědět. Jako obvykle byla přednáška od Petry Dolejšové velmi zajímavá.

Jak si vytvořit zdravé morální hranice?

Otakar Foltýn, důstojník armády a jeho přednáška o tom, proč je dobré být hrdinou, jak se nepřidat ke většina, jak vystoupit z řady, o Stanfordském experimentu apod. Vcelku netradiční, ale také zajímavá přednáška.

Shrnutí poznatků z konference

Závěrem mohu říci, že všechny přednášky byla nesmírně zajímavé a přínosné, zejména pro někoho jako jsem já, tedy šéfa malé firmy. Mnoho z toho, co bylo řečeno, mě motivovalo k přehodnocení některých mých současných způsobů vedení firmy. Celkově byla Konference Leadership 2024 byla celkově mimořádně inspirativní.

Na základě této zkušenosti mohu s jistotou říci, že se na příští ročník konference Leadership 2024 velmi těším. Takovéto akce mají pro mě a mé podnikání obrovskou hodnotu a přinášejí mnoho inspirace a praktických nástrojů, které nám mohou pomoci růst a uspět. Proto plánuji příště určitě přijít znovu, abych se mohl dále vzdělávat a inspirovat k novým úspěchům.

Zdroj: vlastní poznámky a leadership-konference.cz

Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše hodnocení:

    Poptávka služeb