Google pravidelně vydává tzv. Core update. Jde o základní aktualizaci toho, jak funguje Google vyhledávač a jak ve výsledcích řadí jednotlivé weby. Core update, který vyšel letos v květnu, patří k těm významnějším za několik posledních let. Pojďme se podívat na oblasti nejnovějších změn podrobně.
Relevance
Google si klade za cíl pochopit, co je pro daný vyhledávací dotaz skutečně relevantní. Jeho vyhledávač se také snaží najít a zviditelnit ty weby, které uživatelům nabízí opravdu věcný a vysoce kvalitní obsah. V obou těchto dovednostech se nyní zase výrazně zlepšil. Klíč ke zlepšení hodnocení v očích Googlu je tedy ve tvorbě obsahu, který je užitečnější, než ten, který již na internetu existuje.
Odbornost
Mnoho článků, které se díky této aktualizaci zlepšily v hodnocení, obsahovalo originální odborné znalosti. Podle nejnovějších zkušeností umí Google nyní mnohem lépe poznat, který obsah je pro uživatele opravdu užitečný a obsahuje odborné informace o daném tématu z první ruky.
Autorita
I když autorita webů je stále důležitá, mnoho menších webů, které ve svých oborech dříve nebyly považovány za velké autority, zaznamenalo zlepšení a v některých případech dokázaly překonat i velmi známé a oblíbené stránky. Může se tedy zdát, že důležitost autority již není taková jako dřív.
Důvěryhodnost
Google podle všeho přehodnotil i ukazatele, podle kterých určoval důvěryhodnost webů. Hodnocení webů nyní může zhoršovat například to, když je větší část obsahu webu vytvářena vkládáním příspěvků od uživatelů. Jde vlastně o anonymní a nedůvěryhodný obsah. V takovém případě je potřeba příspěvky kontrolovat a případně promazávat a naopak zvýšit poměr kvalitních článků a příspěvků tak aby převyšoval podíl obsahu, kteří vložili sami návštěvníci.
Kvalita odkazů
Google by nyní mohl v některých případech klást menší důraz na odkazy, protože lépe rozumí relevantnosti obsahu. Neznamená to sice, že odkazy nyní nemají žádnou váhu, ale Google na ně nyní může klást menší důraz, protože umí lépe porozumět obsahu webu. Odkazy stále zůstávají důležitým prvkem SEO, ale v praxi nyní může získat dobré hodnocení i stránka bez odkazů jen díky tomu, že má relevantní, odborný a užitečný obsah. Je také zase o něco důležitější, aby byly odkazy opravdu kvalitní.
Core Web Vitals metriky
Core Web Vitals je také název pro tři velmi důležité metriky, které bude Google používat pro základní hodnocení webu. Jejich vysvětlení je možné najít přímo na stránkách Googlu.
Součástí algoritmu se stanou až někdy v příštím roce, díky tomu tedy máme nějaký čas se na to dobře připravit. Konkrétně jde o:
Largest Contentful Paint (LCP)
Lze volně přeložit jako “Největší vykreslení obsahu”. Tato metrika posuzuje rychlost načítání stránky, respektive výkon načítání. LCP představuje přesnější způsob měření chvíle, kdy se vykreslí hlavní obsah stránky. Dobré LCP by podle Googlu mělo mít maximálně 2,5 sekundy.
First Input Delay (FID)
Volně přeloženo jako „První nečinnost procesoru”. Jde o metriku, která popisuje jak rychle mohou uživatelé na stránce provádět úlohy. Měří tedy výkon interaktivity a udává tak čas mezi interakcí uživatele se stránkou a skutečným provedením daného úkonu.
Cumulative Layout Shift (CLS)
V překladu jako “Kumulativní posun layoutu”. Je to úplně nová metrika, která měří vizuální stabilitu layoutu během jeho vykreslování. CLS konkrétně sleduje jestli se layout při načítání posunuje a jak moc. Jde vlastně o to, jestli se obsah stránky pohybuje, i když stránka už vypadá, že je plně načtena. To může být pro uživatele nejen otravné, ale často pak klikou na něco co nechtěli a to vyvolá nežádoucí změny na stránce.
Pokud byste si chtěli udělat představu o tom, jak si váš web s ohledem na tyto metriky stojí, tak můžete použít PageSpeed Insights.
Závěr
Je dobré si uvědomit, že Google nás takto vlastně motivuje k tomu, abychom zajistili uživatelům co nejlepší zážitek z našeho webu. Je to tedy určitě i v našem zájmu. Na druhou stranu ale opravdu není snadné sledovat a zapracovávat všechny změny, které Google provádí. Realita je totiž taková, že většina majitelů stránek není SEO odborníky s dlouholetou praxí a také plní další důležité role ve svých společnostech a tak pro ně není snadné držet se změnami krok.
Jen si pamatujte – realita je taková, že bez ohledu na to, jak dobrý je výkon stránky na Web Vitals metrikách, budete stále potřebovat nejlepší obsah, abyste od Googlu dostali dobré hodnocení.