Výhoda AMP skončí od června 2021
V červnu letošního roku bude vydávat Google novou změnu svého algoritmu. K těmto aktualizacích dochází v různých časových intervalech několikrát do roka. Červnová aktualizace bude mít přímý vliv na AMP – Accelerated Mobile Pages. A také pozdrží spuštění Core Web Vitals, kterému jsme se věnovali v jednom z minulých článků.
Výhody AMP ve vyhledávači Google končí
Nejprve krátce k tomu, co to vlastně AMP je. Projekt AMP je webový framework, který byl založený na částečně upraveném html. Vznikl v roce 2015. Je vytvořený tak, aby umožnil co nejrychlejší možné načtení obsahu webové stránky na mobilním zařízení. De facto se snažil odpovědět na rostoucí množství mobilních uživatelů. Díky AMP může být vaše webová stránky rychlejší než ostatní.
Velkou výhodou AMP doposud bylo, že Google ve výsledcích vyhledávání (SERP) stránky naprogramované na AMP preferoval. Díky tomu se webová stránka postavená na AMP mohla dostat výše ve výsledcích a nemusela přitom měnit obsah. Stačilo změnit zdrojový kód webu. Teoreticky to zní jednoduše, ale praxe byla mnohem složitější, implementace AMP dost omezující a výsledek často neodpovídal. V mnoha případech byl dokonce horší.
V posledních 5 letech byl AMP kvůli výhodě lepšího zobrazení ve výsledcích používán hlavně velkými portály s novinkami a zprávami, ale bylo možné ho vidět i u menších webů. S novou aktualizací ale tato velká výhoda odpadá, Google již nebude webové stránky na AMP preferovat. Zároveň zmizí speciální označení AMP kódu ve výsledcích SERPu Google.
Touto změnou také odpadá hlavní důvod jeho použití. Neznamená to ale, že by vývoj tohoto projektu byl u konce. Jen již nebude mít takovou podporu přímo od Googlu a myslím si, že se to i projeví do zájmu o jeho používání.
Nová metrika Page experience
Plánovaná aktualizace Google algoritmu přinese mimo úpravy významu AMP také další důležitou změnu – přináší Page Experience Report, otrocky přeloženo jako zprávu o zážitku ze stránky. Tato zpráva se nově bude objevovat v Search Consoli a v kombinovat informace o Core Web Vitals metrice společně s dalšími ukazateli ze stránek. V případě, že nebude obsahovat žádné z níže uvedených chyb, pak bude stránka označena jako „dobrá“.
- Použitelnost na mobilu – webová stránka nesmí obsahovat žádné chyby na mobilu.
- Problémy se zabezpečením – na stránky nesmí být detekovány žádné problémy se zabezpečením.
- Použití HTTPS – pro označení stránky jako „dobrá“ je vyžadováno použití SSL certifikátu.
- Zobrazení reklam – pakliže stránka používá reklamu, tato reklama nesmí být považována za rušivou a nebo omezující.
V případě, že je webová stránka označena jako „špatná“, pak jsou automaticky všechny její také označené takto. Společně s touto novou metrikou byly do Search Console přidané také možnosti filtrace stránek. S její pomocí je možné špatné stránky vyfiltrovat a opravit.
Zdroj: searchenginejournal.com