Obrázek vydá za tisíc slov. Toto otřepané klišé zná snad každý. V kontextu k webovým stránkám však skvěle vystihuje význam a sílu obrázků. Kromě videa – a v budoucnu snad také virtuální reality – neexistuje lepší způsob jak přenést reálný svět do toho digitálního.
Google tento fakt vnímá a pro správce a vlastníky webů vytvořil nový manažerský systém nazvaný Google Save. Tato platforma umožňuje ukládání všech obrázků na jedno místo a jejich kategorizaci.
K čemu je Google Save?
Google umožňuje ukládání obrázků doslova jedním klikem. Řekněme, že chci vyhledat a uložit obrázky svého oblíbeného auta, vyhledám na Googlu „Camaro“, rozkliknu konkrétní obrázek, kliknu na uložit a voila, obrázek je uložený v mém Google Save.
Pokud používáte Pinterest, pak toto již znáte. Rozdíl mezi Pinterestem a Googlem je v dosahu. Google má v databázi mnohem víc obrázků nalezených vícero způsoby s mnohem rozsáhlejšími možnostmi vyhledávání. S pomocí Google Save je můžete mít všechny na jednom místě.
Uživatel si může vytvořit skupinu sportovních aut, oblíbených zpěváků, modrých trvalek či čehokoliv jiného. Navíc se Google Save chová inteligentně a podle toho, co nejvíc ukládáte, to vám ukazuje dříve. To z ní dělá marketingový nástroj užitečný pro prezentace, párty, svatby a jiné sociální akce.
Technické SEO obrázků na Vašem webu
Internetové vyhledávače zatím nedokážou rozpoznat, co je na obrázku. K tomu jim pomáháme my několika následujícími kroky:
- Nastavením alt a title tagu. Tyto krátké texty pomáhají vyhledávači rozpoznat obsah obrázku. Měly by být krátké, věcné a relevantní. Nesmí obsahovat spam. Název obrázku je také důležitý, označení obrázku obr1234.png vyhledávači o obrázku nic neřekne. Alt tag neslouží pouze pro vyhledávače, ale zobrazí se také uživatelům, kteří mají problém s načtením obrázku.
- Zvolit nejlepší formát obrázku. Obecně platí, že pro běžné obrázky bez průhledného pozadí jsou nejlepší obrázky .jpg formátu. Pro detailní obrázky, případně obrázky s vysokým rozlišením, je lepší použít .png. Animace by měly být vytvořené formáte .gif (jako například na naší hlavní stránce). Obrazce a jiné pravidelné útvary je pak vhodné vytvořit s pomocí .svg, které už v dnešní době má skvělou podporu.
- Rozměr obrázku by mě odpovídat vymezenému prostoru. Dnes je už responzivní design běžnou věcí a je běžné zobrazovat uživatelům obrázky větší, než nakonec vidí, protože na jiném přístroji se zobrazují větší. To však může vytvářet vyšší nároky na přenos dat a rychlost načítání stránek. Vždy se proto snažte mít obrázky tak malé, jak jen to je možné.
- Optimalizace velikosti obrázků. Pokud máte obrázek uložený z Photoshopu speciálně pro webové stránky s nižším rozlišením, pak jsou vaše obrázky poměrně blízko ideálnímu stavu. Pokud tomu tak není, využijte kompresory dostupné zdarma, jako je například TinyPNG, který vám najednou dokáže snížit velikost obrázku až o 80% bez ztráty kvality.
- Vytvářejte XML mapy vašich obrázků. Klasická XML mapa je již standard, ovšem pokud máte webové stránky, které jsou alespoň částečně závislá na obrázcích (jako každý běžný ehop), pak to jednoznačně udělejte.
- Obalte své obrázky kvalitním obsahem. Ano, kvalita obrázků nestačí, chce to také kvalitní obsah.
Obrázky vzbudí pozornost
I když se vám podaří všechny předchozí kroky automatizovat, tak je optimalizace obrázků velmi náročná. Takže vás možná napadne… Proč to vlastně dělat?
Nástroj jako Google Save vlastně vystihuje měnící se roli organického vyhledávání. Protože placené vyhledávání zachycuje hlavní vyhledávané dorazy, organické vyhledávání funguje jako asistenční služba. Pokud si toto uvědomíte, můžete použít nástroj jako je Google Images ke svému prospěchu. Vyhledávání obrázků se může stát odrazovým můstkem ke klientům, kteří by na váš web normálně vůbec nezavítali.
Optimalizace obrázků je téma letošního roku
Protože se pomalu, ale jistě blíží podzim, řekněme, že budu hledat zimní boty. Přejdu na Google a zadám „zimní body pánské“. Rázem na mě vyskočí hlavní výsledek a hned pod ním se nachází obrázky. Protože nemám chuť hledat v jednotlivých eshopech, jdu rovnou na obrázky, vyberu si ty, které se mi líbí a přejdu na eshop. Rozhodl jsem se bez toho, aniž bych navštívil jediný konkrétní eshop.
Pokud jste tedy maloobchod, vaše klientela je podobná mě. Pokud už máte dobré obrázky, proč je nevyužít a získat další klienty? Rozhodně tuto metodu prezentace zvažte.
Máte skvělé obrázky… využijte je na maximum
Řekněme, že už máte skvělé obrázky. Ať už je vaší oblastí cokoliv, Google Save by mohl pomoci publiku využít ty obrázky a spojit je s vaším marketingem. Můžete zde automatizovat spoustu kroků, zatímco ostatní kroky děláte již automaticky v kombinaci s vaší strategií klíčových slov, jako je již zmíněné pojmenování obrázků a alt či title tagy.
Vzhledem k vedlejšímu efektu rychlejší webové stránky a lepšího SEO nemáte co ztratit.
Skvěle napsaný článek!