Google Tag Manager neboli Správce Značek Google je skvělým nástrojem pro přidávání kódů a pixelů na web. Umožňuje toho ale mnohem víc. Díky němu můžete ze svého webu sbírat v podstatě jakákoliv data a dokonce i přidávat na stránky vlastní obsah. Přes GTM je možné na web přidat například i lištu s upozorněním ohledně Cookies. Dokáže významně zjednodušit práci marketérům i tvůrcům a správcům webových projektů. Podívejte se na jeho hlavní výhody:
1. Jen jeden kód
Do kódu stránek stačí přidat jen jeden snippet a všechny další scripty se pak vkládají již přes Google Tag Manager, kde lze snadno nastavit za jakých podmínek a na které stránky se má daný úryvek kódu přidat. Odpadá tedy nutnost zadávat tuto práci vývojářům a programátorům a vytěžovat tak jejich vzácné kapacity.
2. Přehlednost
V GTM vidíte vše na jednom místě. Jaké kódy kde na webu jsou, kdy se spouští, jaká data odesílají atd. Díky verzování je snadné se vrátit k předchozí publikované verzi a také díky němu může pracovat více lidí současně na jednom projektu a jejich práce bude přehledně oddělena od změn, které provedli ostatní.
3. Flexibilita
Obsah lze přidat nebo deaktivovat jen na jeden klik. Přes GTM je možné snadno nasazovat a testovat nové marketingové technologie. Základní práce v Google Tag Manageru je snadná a díky srozumitelným návodům v Nápovědě Google ji zvládne skoro každý, kdo dobře ovládá počítač a umí se zamyslet.
4. Snadné nastavení Google Analytics
Google Analytics a GTM jsou spolu úzce propojeny a díky tomu lze i bez tvorby složitějšího měřícího kódu nastavit také měření událostí jako například stažení souboru, odchod na cizí weby, klik na tlačítko apod. Takové nastavení už sice vyžaduje podrobnější znalost těchto nástrojů a způsobu měření dat, ale stále je to pohodlnější varianta, než ruční přidávání měřících kódu do stránek.
5. Duplikace a využití dat
Další výhoda Google Tag Manageru je v tom, že stačí když si určitou informaci na stránky přidáme jen jednou a pak tuto informaci můžeme pomocí GTM předat do více měřících kódů – nejčastěji do Google Analytics a konverzních kódů Adwords a Sklik. A takových příkladů najdeme mnoho. Pokud spravujete více webů, tak se přímo nabízí využít duplikaci nastavení. Základní nastavení měření bývají často stejná nebo podobná. Stačí tedy nastavení zduplikovat a změnit jen identifikátory a další potřebné detaily.
6. Testovací mód
Předtím, než své nastavení vypustíte do světa se hodí tzv. debug konzole, která umožňuje snadný náhled a testování funkčnosti a spouštění jednotlivých skriptů. Konzole se mi zobrazí přímo na webu, u kterého kódy nastavuji a já přímo při procházení stránek a klikání na prvky vidím jaká data se odesílají. Veškeré skripty je tedy možné bez jakéhokoliv rizika na webu ladit a testovat. GTM také sám kontroluje možné základní chyby v nastavení.
7. Rychlejší načítání
V některých zákoutích internetu se setkáte i s tvrzením, že GTM web zpomaluje, ale pravdou je přesný naopak. Díky asynchronnímu načítání všech kódů je rychlost načítání webu znatelně vyšší a samotné scripty se mohou načítat až o 70% rychleji. A dokonce je možné určovat pořadí jejich spuštění.
8. Snadné sdílení přístupu
Podobně jako u Google Analytics se v Google Tag Manageru snadno nastavuje kdo a na jaké úrovni bude mít do nástroje přístup. Na pár kliknutí lze umožnit například agentuře, aby vám nastavila měření kampaní, které vám spravuje. V historii úprav se pak můžete podívat jakou práci kdy kdo v GTM odvedl.
Heknout si Gůglem vlastní stránky, to je teda majstrštych. Nikdy jsem nepochopil míru retardace lidí, kteří nosí tričko, na němž je nápis třeba Adidas, a nemajî za to ani korunu.
Dobrý den, Mirku,
děkujeme za příspěvek. Sledovat chování návštěvníků na webu je běžný proces, který pomáhá zlepšovat nabízené služby. Určitě to doporučujeme jak pro vás, tak pro vaše klienty.
S pozdravem,
Josef